Vzpomínky výtvarnice Marie Brožové na veřejné kreslení v Praze, na Výstavišti.
Pokaždé, když se přiblíží vánoční čas, a vpadne do Prahy už koncem října jako bomba, která vybuchuje girlandami světel ve tvaru betlémských hvězd i Santa Clause na sobím spřežení a zaplaví ulice proudem navzájem se překřikujících koled nazpívaných andělskými hlásky bez radosti, zkouším si vzpomenout na to pravé kouzlo Vánoc, kouzlo zažehnutého světla ve tmě, které jsem s tichým úžasem zažívala v dobách svého předškolního dětství, kdy Praha ještě bývala tichá a po setmění liduprázdná.
Vzpomínky vystupují z mlhy paměti a já si říkám, jestli jsem své dětství neprožila v nějakém jiném městě, v nějaké jiné realitě, tak málo má tehdejší mystická, majestátní a oprýskaná Praha společného s dnešním pestrým lunaparkem pro turisty, kosmopolitní metropolí, která slibuje, že za každou cenu splní veškerá i ta nejvýstřednější přání znuděných lidí.
Přesto si nedám pokoj a pokaždé zkouším zahlédnout aspoň malinké světýlko naděje Vánoc uprostřed příliš přesvětlené tmy dnešní doby a nacházím ho většinou v očích lidí, které snad se mnou spojují podobné vzpomínky na zázračný adventní čas. Právě pro ně jsem nakreslila v průběhu vánočních trhů v Průmyslovém paláci na pražském Výstavišti obraz s názvem Předávání světla ve formě adventního kalendáře s okýnky, které se den po dni otevírají a vydávají své čokoládové poklady. Byl určený pro vnímavé návštěvníky trhů, pro které je potrava pro duši stejně důležitá jako potrava pro tělo, a odměnily mě jejich úsměvy i slzy dojetí.
Na obraze Předávání světla na první pohled uvidíte pošmournou zimní ulici ve městě, ve kterém nebe nasvícené pouličními lampami není modré ani černé, ale čokoládově hnědé. Po střechách starých šedivých domů uhánějí sněžní koně a stříbří svět prvním sněhem. Z nebe padají hvězdy, někteří lidé si od nich radostně připalují svíčky, jiní se mračí a schovávají se před nimi pod deštník. A za čtyřiadvaceti okénky adventního kalendáře místo čokoládek dvacet čtyři způsobů předávání světla, některá okýnka už jsou otevřená, jiná stále na otevření čekají.
Každé mé setkání s návštěvníky vánočních trhů i se skalními příznivci mého projektu Obhajoba pastelky by se dalo přirovnat k otevření jednoho okýnka. Často vzpomínám na jednu babičkou, šťastnou, že je konečně v důchodu a má dost času na to dělat všechno to, co vždycky chtěla – třeba kreslit pastelkami, a získat tak obrovské společné téma s vnoučaty. Když jsem jí prozrazovala kouzla své pastelkové techniky, zářila plná radosti, že i ona bude mít co předat vnoučatům.
Vzpomínám si i na jednu milou paní rozčarovanou ze vztahů na pracovišti, které nerozehřála ani předvánoční atmosféra. Byla prý tak smutná, že se při pečení vánočního cukroví opila vaječným koňakem, aby zahnala depresi, která na ni padla z mezilidských vztahů, které jí rok od roku připadají chladnější.
Každý člověk měl svůj smutný nebo veselý vánoční příběh, jeden od druhého jsme si zapalovali pomyslnou svíčku a všichni společně jsme vzpomínali na ty zázračné a jedinečné Vánoce svého dětství. Na rozsvícený stromeček, na zázrak čekání, který začínal už s Mikuláši, anděly a čerty (stále jsem mezi všemi přestrojenými hledala ty pravé a jednou jsem je určitě našla) a sílil s každou betlémskou hvězdou za oknem, s každou výlohou třpytivou vánočními ozdobami.
Naše rodina nebyla ani trochu nábožensky založená a přesto byl vánoční čas plný tajemna a posvátného čekání na světlo, které je starší než jakékoli náboženství. Když mi byli asi čtyři roky, zeptala jsem se pod vánočním stromečkem svého milovaného dědečka, který znal odpověď na všechno, jestli je Bůh. Usmál se na mě a odpověděl: „To nikdo na světě neví.“ Moudřejší odpověď na tuhle odvěkou otázku jsem od té doby neslyšela a naučila jsem se od svého dědečka, že člověk může prožít svůj život kvalitně a naplnit ho nějakým smyslem a úsilím bez ohledu na to, jestli svůj život vnímá jako úsečku mezi narozením a smrtí nebo jako přímku rozklenutou v nekonečnu.
NAVŠTIVTE VIRTUÁLNÍ GALERII MARIE BROŽOVÉ www.galeriepastelka.cz,
kde najdete jak obrazy vytvořené při veřejných kresleních, tak i v ateliéru.
VYUŽIJTE MOŽNOSTI OBJEDNAT SI
podepsané autorské reprodukce připravené k zarámování.